Een goede reiziger heeft geen vastomlijnde plannen en de aankomst is niet zijn doel – Lao Tzu

Het is dag 1288 van mijn reis. Waar die reis naartoe gaat? Een betere versie van mijzelf! Waarom ik aan die reis begonnen ben? Ik was niet tevreden met hoe ik er uitzag, hoe ik erbij liep en hoe beperkt ik was in mijn doen en laten.

Ruim 30kg overgewicht, kortademig, moeite met eigenlijk alles en zelfs mijn schoenen vastmaken was een opgave. Tijd voor verandering dus. Door de online begeleiding van #PersonalBodyPlan ben ik tot het inzicht gekomen dat ik naast mijn gedrag, mijn eetpatroon echt flink moest aanpassen. Niet eens zozeer de hoeveelheden, maar wel het soort voeding moest anders. Daarnaast ben ik aan de hand van de online trainingsschema’s de gym ingedoken en met veel zweet, tranen en jawel bloed (als Rotterdammer krijg ik een andere volgorde echt niet op papier), ben ik aan mijn conditie gaan werken. Ik begon strakker in mijn vel te zitten en mijn conditie ging met sprongen vooruit. Ik kreeg zoveel lol in het sporten dat ik naast het trainen in de sportschool ook ging fietsen en in de wintermaanden hardlopen. Uiteindelijk heb ik mijn echte passie gevonden in het hardlopen.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Wat is er nu zo bijzonder aan deze dag? Het is niet bepaald een mijlpaal qua aantal dagen, dat zou 1250 dagen geweest zijn bijvoorbeeld. Nee, 8 maart 2020 heb ik op het Krijtlandpand in Limburg een Ultra Trail uitgelopen van ruim 50 kilometer!

Voor de lezers die niet weten wat een trail is, dat is onverhard hardlopen in de natuur. Een ultra trail betekent dat de afstand in ieder geval verder is dan de legendarische marathon afstand van 42,196 km. In mijn geval eindigden we met ca. 52,5km op de teller, wat overigens als #ultrarunner een beginnersafstand is.

Dus als ik de vraag aan het begin van dit verhaal letterlijk beantwoord, dan gaat mijn reis vandaag van Wittem, via Vijlen, Vaals en Slenaken naar Gulpen en weer terug naar Wittem, de finish kun je in het filmpje hierboven zien. Aan het einde van deze dag ben ik dus niet verder gekomen dan waar ik ben begonnen, maar tegelijkertijd ben ik zowel mentaal als fysiek enorm veel verder gekomen. Ik heb een mijlpaal gehaald door over allerlei grenzen heen te gaan vandaag, terwijl ik toch binnen onze landsgrenzen ben gebleven. Nooit liep ik langer dan ca. 5 uur achter elkaar. Nooit liep ik meer dan 42,196 km als afstand. Nooit liep ik in een run met zoveel hoogte meters (bijna 1400) maar vandaag dus wel!

Waar wil ik nu naartoe met dit verhaal, want ik wil wel verder natuurlijk. Ik wil mensen inspireren om ook met zichzelf aan de slag te gaan. Om zichzelf doelen te stellen en hier naartoe te werken. Om jezelf uit te dagen en als het nodig is jezelf een schop onder je kont te geven om in beweging te komen. Opgeven is geen optie als je zowel fysiek als mentaal naar een betere versie van jezelf wilt toewerken.

Kan iedereen doen wat ik heb gedaan? Ik denk het uiteindelijk wel, alhoewel er altijd situaties zijn waarin het lichamelijk niet mogelijk is. Met een goeie voorbereiding en gezond verstand kom je heel ver en weet je wat je uiteindelijk aankunt. In de voorbereiding naar die ultra trail van vandaag heb ik aan mijn vrienden waarmee ik trainde gevraagd of ze mee willen werken aan het in kaart brengen van de risico’s die wij in onze voorbereiding voor onze run op het #Krijtlandpad kunnen tegenkomen. De vraag luidde; Welke zaken kunnen ervoor zorgen dat je je uiteindelijke doel, die Ultra Trail op 8 maart in Limburg, niet kunt uitlopen.

De top 10 risico’s uit dit onderzoek zie je hieronder staan. Als je die risico’s kent, hoef je alleen nog maar te bedenken op welke manier je met die risico’s om kunt gaan. Een aantal risico’s heeft te maken met goed plannen op de dag zelf. Een ander deel met je looptraining en je voorbereiding. De natuur speelt zeker ook een rol; denk o.a. maar aan het corona virus of het weer. Om ruim 50 kilometer te kunnen hardlopen moet je veel trainen, maar vergeet je herstel ook niet. Herstellen is eigenlijk nog belangrijker dan de vele kilometers. De rode draad in mijn reis is voorbereiding, focus en wilskracht.

Top 10 risico's

Mis je in het overzicht hiernaast risico's, voel je vrij om een reactie op deze blog te geven en dan werk ik in de loop der tijd het overzicht bij zodat er voor iedereen die wil starten met het lopen van ultra trails een basis overzicht beschikbaar is van welke risico's je kunt tegenkomen. Je hoeft dan alleen nog maar na te denken over de manier waarop je met die risico's om wilt gaan en bent dan ook weer een stap dichter bij het veilig en comfortabel kunnen uitlopen van je trail.

Als je zo’n ultra trail als bucket-list ding wil afvinken, niet aan beginnen. Je gaat jezelf en de mensen die je hierbij betrekt veel ellende bezorgen. Als jet het doet voor de aandacht, idem. Je kunt in het filmpje zien hoeveel publiek er op je staat te wachten bij de finisch. Je loopt voor jezelf. Als je wilt genieten van het lopen in de vrije natuur. Afstand kunt doen van doelen vertaald in Pr’s of je gemiddelde snelheid, dan zou ik er zeker aan beginnen. Tijd speelt bij een Ultra trail geen enkele rol, afgezien van misschien een cut-off tijd die je moet halen, maar dat is voor je eigen bescherming.

Wat je ook zeker niet moet vergeten is dat de voorbereidingen voor dit soort uitdagingen best veel van je omgeving vragen. Ik ben dan ook erg blij dat mijn echtgenote en kinderen mij al die maanden hebben gesteund, soms zelfs ondersteund als ik na een lange zware run naar binnen strompelde. Ook is het handig om een goeie vriend of vriendin achter de hand te hebben die op je rem trapt of je juist weer de goede kant op stuurt, of die je onderweg naar huis na een mooie maar zware trail kunt bellen zodat je niet in slaap valt achter het stuur. Thnx. Jullie hebben er zeker aan bijgedragen dat ik mijn doel vandaag heb kunnen behalen.

Aangezien ik vandaag niet verder ben gekomen dan mijn beginpunt en ik het zelf nodig heb om naar een doel toe te werken, heb ik mijn volgende doel al bepaald. Het zal weer iets verder zijn en waarschijnlijk een stukje hoger en zo kom ik steeds meer in de buurt van de beste versie van mijzelf.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Ben je geïnspireerd geraakt door dit verhaal, wil je meer weten over #trailrunning of over hoe je in de gym weer #fit kunt worden en hoe fitness je helpt je hardloopdoelen beter te behalen, stuur mij een berichtje en ik breng je met de juiste mensen in contact. Via @personalbodyplan kun je ook starten met een speciaal #runningplan, hierbij kan ik je als #coach begeleiden. Spreek je snel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *